Tipy a triky pro psaní knihy :)
Tipy a triky jak psát
Jak nalézt téma pro příští knihu
Nemáte téma pro vaši další knihu? Možná zatím nemáte přesnou představu o ději vaší příští knihy, ale určitě vám postačí chuť (začít) psát. V dnešní době se nabízí nový, velmi účinný způsob, jak nalézt poutavé a originální téma pro vaši příští knihu – diskutujte, blogujte a chatujte na sociálních sítích.
Psaní knihy je povznášející jako i sebezničující proces, každý autor má časté obavy, že už nikdy nenapíše žádnou další knihu, že rozpracované dílo nikdy nedokončí, že už nikdy nenajde téma k psaní, ztratí inspiraci k vytvoření postav děje, svádí neodbytná tvůrčí muka, od stavu blaženosti, které může snadno vystřídat beznaděj, nechuť, zmatek.
Tvůrčí proces při vzniku knihy, vytváření charakterů jednotlivých postav, zápletek a dialogů můžete snadno sdílet s ostatními na blogu nebo sociálních sítích, můžete prezentovat knihu v rozepsané, ještě nehotové podobě a můžete se nechat podnítit reakcemi ostatních, jak by se mohl děj dále vyvíjet, jaké osudy budou čekat postavy knihy, které postavy ponechat v ději a které odsunout do pozadí.
Napsání knihy není jen pouhým cílem, psaní knihy je cestou. Ti, kteří se účastní diskuse o vaší knize, si pravděpodobně budou chtít přečíst její výslednou podobu a máte lepší šanci, že si zakoupí vámi napsané dílo.
Určitě nebudete na blogu nebo na sociálních sítích zmiňovat žádné klíčové informace, hlavní zápletky odehrávající se v příběhu a jejich rozzuzlení, doporučujeme vám pouze nastínit příběh knihy a postav v hrubých obrysech. Vzbuďte ve svých čtenářích zájem, ale neunavujte je příliš mnoha důvěrnými informacemi, sdělujte jim pouze tolik, abyste je udrželi v napětí.
Jak napsat poutavý popis knihy
Popis knihy je prvotní informací pro čtenáře a dobře napsaný popis může výrazně zlepšit prodejní výsledky. Věnujte tedy dostatečnou péči při napsání poutavého popisu knihy, který zaujme čtenáře, vzbudí v nich zvědavost a chuť si knihu zakoupit a přečíst.
Krátký popis knihy je stejně důležitý i u e-knih, správná prezentace e-knihy je možnost, jak se odlišit v obrovském množství knižních titulů, které jsou v nabídce na internetu.
Někteří autoři nechtějí prozradit nic z děje knihy předem, naopak jiní spisovatelé mají problém, jak stěsnat dlouhý a složitý děj knihy do pár řádek popisu. Při psaní popisu knihy platí, že příliš mnoho informací může působit jako matoucí a nepřesvědčivé pro čtenáře.
Napsání vhodného popisu knihy je součástí vašeho tvůrčího procesu, popis knihy průběžně vylepšujte, ale archivujte si i předchozí popisy, s odstupem času můžete provést zajímavou syntézu několika verzí, jak vznikaly v běhu času.
Popis knihy není určen jen na vnitřní přebal knihy nebo pro krátkou informaci na webových stránkách, popis vaší knihy můžete použít k prezentaci knihy na sociálních sítích, blogu, letácích a jiných tiskovinách apod.
Na základě mnohaletých zkušeností vydavatele jsme získali řadu důležitých poznatků a postřehů, které vám můžeme předat
- V popisu knihy je podstatný pouze hlavní děj nebo hlavní téma knihy, není potřeba odbíhat do detailů děje nebo popisu vedlejších postav.
- Popis knihy by neměl být delší než 150 slov, ačkoli má kniha několik tisíc slov, je dobré shrnout její děj do jedné nebo několika vět popisující základní děj.
- V popisu uveďte, co může případné čtenáře nejvíce nalákat, aby si chtěli knihu zakoupit a přečíst.
- Pište v třetí osobě v přítomném čase, i když je vaše kniha psaná s největší pravděpodobností v minulém čase, její popis napište v přítomném čase. Popisujte knihu, jako byste hovořili se čtenářem osobně tváří v tvář, a on(a) se vás ptal, o čem ta kniha je. Určitě byste mu odpověděli v přítomném čase a knihu byste nejspíše vyprávěli z pohledu třetí osoby, ačkoli jste knihu mohli napsat v ich-formě.
- Používejte co nejčastěji slova vyvolávající citové reakce, snažte se při popisu knihy vyvolat ve čtenáři stejné emoce, jaké budou evokovány při čtení vaší knihy. Dejte si však pozor, abyste to s užíváním citově zabarvených slov nepřeháněli, používejte těchto mocných slov jako koření - střídmě a ve vhodný okamžik. Pro vaši lepší představu vyjádřeno v číslech - ve slovním popisu o 125 slovech, použijte asi 6-10 slov s emociálním nábojem.
- Popis knihy je především součástí marketingu a podpory prodeje knihy, nejedná se o žádný literární útvar, při psaní popisu knihy se řiďte více hlavou než srdcem.
- Přečtěte si popisy knih jiných autorů ve stejném nebo podobném žánru, je to skvělý způsob, jak zjistit, jaké jsou obvyklé popisy knih.
Naše zkušenosti jsou pouze doporučení a hrubý návod, jak napsat popis knihy, je samozřejmě jen na vás, jak oslovíte čtenáře.
Přejeme Vám dobrou múzu při psaní knihy, chytrou hlavu při její prezentaci a úspěšný prodej!