Metoda 2 - Zanechání kreativity
15. 5. 2015
První krok: Vyberte správná slova
- Pamatujte, že slova, která používáte jsou jako stavební kameny a mají různé tvary a velikosti. Některá slova k sobě dokonale zapadnou, jiná ne. Chcete-li psát básně, vybudujte si silnou strukturu slov.
- Používejte pouze taslova, která jsou nezbytná, a ta, která zvyšují význam básně. Vybírejte slova opatrně. Rozdíly mezi podobně znejícími slovy nebo synonymy můžou vést k zajímavé slovní hrátce.
Druhý krok: Použijte konkrétní snímky a živé situace
Většina poezie se obrací na naše smysly, (ano, množné číslo), nějakým způsobem, který má cíl pomoci nám plněji se ponořit do textu. Tady jsou některé věci, které je třeba zvářit, když stavíte popisy.
- Láska, nenávist, štěstí - to jsou všechno abstraktní pojmy. Mnoho (téměř všechny) básní je, v hloubi duše, o emocích a jiných abstrakcí. Nicméně, je dost těžké napsat dobrou báseň pouhým použitím emocí - zkrátka to není zajímavé. Klíčem je nahradit či vylepšit abstraktní pojmy zachycením konkrétních obrazů, věcí, které můžeme zachytit svými smysly, například růže, žralok, oheň nebo strom. Pojem objektivní souvztažnost může být užitečný. Cílem souvztažnosti je objekt, několik objektů nebo série událostí (všechny konkrétní předměty), které vyvolají emoce nebo myšlenku básně.
- Opravdu mocná poezie konkrétní obrazy nejen využívá, ale také je popisuje živě. Ukažte svým čtenářům, o čem mluvíte, pomozte jim rozpoznat myšlenku básně. Dejte na "smyslové úchyty." To jsou slova, která můžete vidět, slyšet, cítít jejich chuť, jejich vůni a jejich doteky, takže je čtenář může určit pomocí své vlastní zkušenosti.
- Uveďte raději pár přirovnání, než čistě duševně intelektuální popisy. Jeden hloupý příklad, zvažte, zda lepší dojem udělá: "Udělal podivný zvuk" či "Udělal zvuk jako hroch, který pojídá 100 kilogramů starých ořechů kovovými zuby."
Třetí krok: Využijte básnických prostředků k posílení krásy a významu vaší básně
Nejznámější básnický prostředek je rým. Rým může vašim řádkům přidat napětí, zvýšit její význam, či učinit báseň více přilnavou. Také to báseň může dělat krásnější. Ale nepřežeňte to s rýmy. To je zločin.
- Pokud jste si vybrali rýmovací cestu, existují tři základní typy na výběr.
Dvě fráze rýmy zakončené,
a dvouverší už je napsané.
-
- Pochytili jste to?
- Další typ má tři řádky v jedné sloce, kde se společně rýmují 1+2, 4+5 a 3+6.
Včera jsem četl básničky,
od mé drahé babičky,
ach, ta vám psát umí!
Psát jako ona je můj sen,
kdo je čte, tak přitom jen
úchváceně čumí.
- A třetí typ má čtyři verše, kde se rýmuje druhý se čtvrtým.
Zítra mám svátek,
kupte mi slona!
Kupte, a opravdu
už budu hodná.
- Mimo rým jsou poetickými prostředky také metafory, anafory, aliterace a další. Poetické prostředky mohou báseň tvořit, ale pokud na sebe vztahují příliš velkou pozornost, mohou ji zničit.
Čtvrtý krok: Přidejte "obrat" na konec básně
Schovejte si svou nejmocnější zprávu či pohled na věc na konec. Poslední řádek básně by měl mít nějakou pointu, něco, co u čtenáře vyvolá emocionální reakci. Poskytněte čtenáři něco, nad čím může přemýšlet, něco, čím se může po přečtení zabývat.
- Odolejte nutkání to vysvětlit, ať se čtenář zapojí do vývoje chápání básně.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář